وَ ما خَلَقناَ السَماوات وَ الاَرضَ وَ ما بَینَهُما لاعِبینَ ما خَلَقنا هُما اِلا بِالحَقِّ
و ما آسمان ها و زمین و آنچه بین آنهاست را به بازیچه نیافریدیم آنها را جز به حق خلق نکردیم.
1) حق بودن خلقت آسمان ها و زمین به معنای هدف دار بودن آنهاست. منکران معاد، به این موضوع اعتقادی ندارند. تعبیر «لاعبین» بیانگر این اعتقاد است.
2) آیه به این موضوع دلالت دارد که آفرینش بی هدف نیست و هر موجودی طبق برنامه حساب شده ای خلق شده و به سوی هدفی حکیمانه در حرکت است.
وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنس اِلّا لِیَعبُدونِ
جنّ و انسان را نیافریدم مگر اینکه مرا عبادت کنند.
1) طبق آیه هدف از خلقت انسان و جن، عبادت و بندگی خداست (به معنای هر حرکت و عملی که برای کسب رضای خدا باشد.)
قُل اِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی ِلله رَبِّ العالَمین
بگو نمازم، تمامی اعمالم و زندگی و مرگ من برای خداست که پروردگار جهانیان است.
1)طبق آیه (سخن حضرت ابراهیم(ع))، تمام زندگی انسان باید برای خدا باشد:
نماز )صلاتی)، تمام اعمال (نُسُکی)، زندگانی (حیاتی)، مرگ (مماتی)
2) آیه بیانگر کاملترین تعبیر درباره زندگی به خاطر خدا می باشد.(هدف از خلقت انسان)
مَن کانَ یُریدَ ثَوابِ الدُّنیا فَعند اللّهِ ثَوابُ الدُنیا وَ الاخِرَة
هر كس پاداش دنيا بخواهد، پاداش دنيا و آخرت نزد خداست.
1) طبق آیه، انتخاب خدا به عنوان برترین هدف، عامل رسیدن به خوشبختی دنیا و آخرت است.
2) عبارت (یُریدَ ثَوابِ الدُّنیا) بیانگر آن دسته از انسان هاست که به حیات دنیوی راضی شده و به آن آرام گرفته اند.
3) عبارت (فَعِند اللّهَ ثَوابِ الدُّنیا وَ الاخِرَة) بیانگر انسان های زیرک است که با یک تیر چند نشان می زنند.
4) طبق آیه آن کس که ثواب دنیا را هم می خواهد، باید بداند ثواب دنیا و آخرت نزد خداست.